December 1941

12th Left Calcutta

6th January 1942 left Madras

17th January at 10:20 (03:40) GMT 3 torpedoes fired against the vessel but did not hit the vessel at position 115o 27 miles  from C.Rada. (σημ. μάλλον 105ο)

21.1.42 08:20 Abeam first Cape in Batam.

09:50 Pedra Blanca at 10:30 Patrol vessel signaled: Hoist your signal letters, what is your destination and your last port. Heave on and wait for pilot. South of Peak Island. A little later other patrol vessel signaled asking ship’s name. Further west we met a mine sweeper which passed on the port side. She was towing paravanes (σημ. υποβρύχιες συσκευές καταστροφής ναρκών).

12:05 ship’s time 12:45 Malay time. Stroke a mine west of Rhio about position 01o 15’N 104-05 E.

At 02:00 picked up all survivors except Captain. At the same time we boarded Mata Hari patrol vessel (02:40 Malay time) at 06:30 landed.

Crew was sent to Mission. Mamas at Hospital. I went to report.

22 Jan.

At 10:15 I visited Naval Authorities for report.

At 14:15 I was in Shipping Office arranging supply of clothing to crew.

23 Jan.

11:30 Men buried.

I visited Shipping Office. They told me that they called Ministry of Colonies to inform owners. I saw the telegram. They promised one month’s wages.

Jan 1942.

23. Part of crew was given clothing at Whitearrays department.

24. I called at Shipping Office and asked about money. Some of the crew was given clothing. Also called Registration Office for Identity Cards.

Mamas was out of Hospital.

25 Jan. Crew was given Identity Cards.

26 Jan. All crew was clothed. I passed by Shipping Office for money but they told me that  permission has not come yet.

Were examined by doctor suffering from light cold Amolochitis and Moraitis and Papastamatis.

27.1.42

14:00 Διήλθον από Shipping Office αλλά ούτε χρήματα ούτε νεωτέρας οδηγίας έλαβον.

Crew of Port Life Boat

G.Exadactylos

A.Mourtzis

L.Syrigos

B.Pitsicalis

D.Daifas

C.Kanakaris

G.Corgialenios

D.Bistis

A.Polychroniou

M.Shinuni

Skelas

 

 were picked up

 

Hadzigaryfallou

Papastamatis

Pantzopoulos

Daniolos

Zanakis

Vafiadakis

Mamas

Zervos

Amolochitis

Moraitis

Boudroumlis

Lycos

 

Moraitis and Amolochitis were onboard the sunken Stb L.Boat.

Begleris (Master) was missing.

Isaris was picked up dead.

Th.Theodorakis picked up dead.

Jan 1942.

28. Διήλθον από Shipping Office. Ουδέν νεώτερον.

29. Διήλθον από Shipping Office. Ουδέν νεώτερον. Ετηλεγράφησα εις πρόξενον Καλκούτας, ανέφερα περί παλινοστήσεως.

30. Ο Shipping Master μου εδήλωσεν ότι δεν εγκρίνεται όπως λάβωμεν έναν βασικόν μισθόν και τα ενδύματα, αλλ’ότι πρέπει να πληρώσωμεν εκ του ληφθησομένου μισθού τα ενδύματα άτινα επρομηθεύθημεν. Ούτω πολλοί εκ του πληρώματος δεν πρόκειται να λάβουν χρήματα διά τας μικροανάγκας των.

Παραπονεθείς διά την τοιαύτην απόφασιν των μου είπαν ότι θα μεριμνήσουν όπως οι μη έχοντες λαμβάνειν, λάβουν μερικά χρήματα. Παλινόστησιν ανέφερα.

Jan 31

Διήλθον από Shipping Office διά τα χρήματα. Επιτέλους έφθασαν αλλά δεν ηδυνήθημεν να παραλάβωμεν ταύτα λόγω της αεροπορικής επιδρομής και διότι κλείουν τα γραφεία το Σάββατον το απόγευμα και την Κυριακήν.

Εγένετο και πάλιν λόγος διά παλινόστησιν.

Μου έδειξαν το έγγραφον το οποίον έχουν αποστείλει εις Sea Transport εν ω αναφέρεται περί μεταφοράς 23 ανδρών πληρώματος Z.L.Cambanis.

Απουσία Βαφειαδάκη.

1.2.42 Διήλθον από Sea Transport και ηρώτησα αν έχη γίνει καμμία ενέργεια διά παλινόστησιν μας. Μου έδειξαν το έγγραφον του Master attendant και μου είπον ότι μόλις παρουσιασθή ευκαιρία θα έλθουν εις επαφήν μετ εμού.

Shipping Office κλειστόν.

2.2.42 Παρουσιασθέν όλον το πλήρωμα εις Shipping Office έλαβε έναν βασικόν μισθόν εκ του οποίου όμως εκρατήθησαν τα αγορασθέντα ενδύματα (η αξία των).

Τρεις εκ του πληρώματος είχον αγοράσει περισσότερα από έναν μισθόν. Τα υπολειπόμενα χρήματα επλήρωσα εγώ.

Βαφειαδάκης $ 3.25

Πολυχρονίου $ 5,46

Ζερβός $ 35.31

Ο Βαφειαδάκης απουσίαζεν από 1.2.42. Επιτροπή του πληρώματος παρουσιάσθη εις τον Master Attendant και εζήτησαν πληροφορίας περί της παλινοστήσεως μας. Ούτοι τους διεβεβαίωσαν ότι πράτουν το καλλίτερον διά την ταχυτέραν αποστολήν μας.

3.2.41 (σημ. προφανώς 3.2.42) διήλθον από Shipping Office αλλ’ουδείς ήτο εκεί.

4.2.42 ο Α’Μηχανικός, ο Ραδ/της και εγώ παρουσιάσθημεν εις τον M.Attendant και τον παρεκαλέσαμεν να μεριμνήση όσον το δυνατόν περισσότερον όπως μας απομακρύνη εκ της Σιγγαπούρης και μας αποστείλη εις οιονδήποτε μέρος. Προς τούτοις δε οτι δεν απαιτούμεν δωμάτια αν δεν υπάρχουν τοιαύτα και ότι προτιθέμεθα και τας υπηρεσίας μας να προσφέρωμεν ίνα διευκολυνθή η απομάκρυνσις μας.

Λύκος εις ιατρόν.

Μας υπεσχέθη και πάλιν ότι πράττει ότι είναι δυνατόν και αμέσως ετηλεφώνησεν εις Shipping Master εις το Sea Transport δι’ημάς. Ούτοι απήντησαν ότι θα εύρουν πλοίον επί του (σημ. οποίου) θα επιβιβασθώμεν.

Το απόγευμα διήλθον από Sea Transport όπου εζήτησα πληροφορίας. Ούτοι μου είπον ότι όταν ευρεθεί πλοίον θα με ειδοποιήσουν αμέσως.

5.2.42 Διήλθον από Shipping Office αλλά δεν υπάρχουν νεώτερα.

6.2.42 Διήλθον την πρωίαν από Sea Transport και μου είπον όπως διέλθω το απόγευμα εις τας 3:00.

Διήλθον και μου είπον ότι δεν υπάρχει θέσις δι’ημας εις τα πλοία άτινα πρόκειται να αναχωρήσουν. Αμέσως επήγα εις Shipping Office και παρεκάλεσα τον Shipping Master όπως μεσολαβήση. Πραγματικώς ετηλεφώνησεν εις Sea Transport και του απήντησαν ότι πράττουν το καλύτερον και να αναμένωμεν άλλην ευκαιρίαν. Απουσία Ζερβού.

7.2.42 11:50 Ειδοποιήθην τηλεφωνικώς όπως την Δευτέραν 9.2.42 διέλθω από Shipping Office.

8.2.42 Λύκος και Shinuni εναυτολογήθησαν επί Βρετ.πλοίου.

8.2.42 Κυριακή.

9.2.42 Διήλθον από Shipping Office και εδήλωσα την απουσίαν του Ζερβού (ούτος εβοηθήθη υπ’εμού και κρυφίως επέβη Βρετ. Μεταγωγικού αποπλέοντος εκ Σιγγαπούρης).

Επίσης διήλθον από Sea Transport όπου ανέφερα ότι ο αριθμός των ανδρών του πληρώματος κατήλθεν εις 19. Ανεκίνησα το ζήτημα της παλινοστήσεως μας και μου είπον οτι θα μας επιβιβάσουν πλοίου ευθύς ως καταστεί δυνατόν.

Ειδών οτι η κατάστασις χειροτερεύει και πιθανόν να αιχμαλωτισθώμεν παρεκίνησα όλους τους άνδρας όπως ναυτολογούμενοι επί πλοίων απομακρυνθούν το ταχύτερον εκ Σιγκαπούρης διότι οι Ιάπωνες έχουν πλέον αποβιβασθεί εις την νήσον της Σιγκαπούρης.

Ούτοι εδέχθησαν, εγώ δε έτρεξα εις διάφορα γραφεία προς εξεύρεσιν πλοίων.

Απετάθην εις τον πλοίαρχον του Βρετ.πλοίου Ashridge όστις εδέχθη όπως παραλάβη όλον το πλήρωμα.

Το απόγευμα 4 μ.μ. εκλήθημεν εις το Γραφείον οπου συνεφωνήσαμεν όπως προσληφθώμεν επί του πλοίου μέχρι Ο.Α.Ι. (Ολλανδικαί Αν.Ινδίαι);

Τρίτη 9 π.μ. Προσήλθωμεν εις Shipping Office προς ναυτολόγησην.

Οι Χατζηγαρυφάλλου, Συρίγος, Παπασταμάτης και Πιτσικάλης ηρνήθησαν να έλθουν.

Ο πλοίαρχος θέλων να καταρτίσει πλήρωμα εκ μιας εθνικότητος αρνείται να μας προσλάβει. Απελθόντες επανέκαμψον εγώ και παρεκάλεσα τον πλοίαρχον όπως μας προσλάβη. Πραγματικώς συνεφωνήσαμεν όπως στας 2 μ.μ. προσέλθωμεν εις Shipping Office προς ναυτολόγησην. Εναυτολογήθημεν κατ’αποκοπήν £ 5-0-0 μέχρι Ο.Α.Ινδιών.

6 μ.μ. επεβιβάσθημεν επί του πλοίου. Ο M.Attendant εχορήγησεν εις ημάς αποδείξεις.

Τετάρτη 11. 5 μ.μ. Ανεχωρήσαμεν διά Batavia. Καθ’όλην την ημέραν αεροπορικαί επιδρομαί.

Πέμπτη 12. 12.45 Επολυβολήθημεν υπό εχθρικών αεροπλάνων ανεπιτυχώς.

Παρασκευή 13. 11.00 Εβομβαρδίσθημεν ανεπιτυχώς υπό 6 αεροπλάνων. (1) βόμβα. (σημ. ???).

Σάββατον 14. 16.00 Κατάπλους εις Batavia Roady.

Νταϊφάς ασθενής.

Κυριακή 15 Νταϊφάς απεστάλη εις ιατρόν εις την ξηράν.

Ανεφέρθημεν εις τον πλοίαρχον διά την τακτοποίησην μας και μας είπε ότι θα παραλάβει δύο εξ ημών την επομένην εις την ξηράν ινα ενεργήσωμεν μετ’αυτού δεόντως.

Δευτέρα 16. Αναμένομεν διαταγάς.

Οι Σκέλας και Μπουντρουμλής παρακινούν τους άλλους εις στάσιν επειδή ο πλοίαρχος αδυνατεί να τους αποβιβάσει εις την ξηράν λόγω της μεγάλης αποστάσεως από της ξηράς. Μετά δυσκολίας κατόρθωσα να μεταπείσω τούτους.

Τρίτη17. Παρουσιάσθημεν εις τον πλοίαρχον και εζητήσαμεν να εξέλθω και επισκευθώ τον Βρ.Πρόξενον. Αλλά δεν υπάρχει μέσον. Οι Σκέλας και Μπουντρουμλής και σήμερον προέτρεπον τους άλλους εις στάσιν αδικαιολογήτως διότι το πλοίον ευρίσκεται αγκυροβολημένον εν ανοικτώ πελάγει και ο πλοίαρχος δεν έχει διαταγάς (ούτοι ισχυρίζονται ότι συμφώνως τω ναυτολογίω ημείς συμφωνήσαμεν να φέρωμεν το πλοίον εις ένα λιμένα Ο.Α.Ι.).

Ο πλοίαρχος υπεσχέθη ότι θα μας απολύση και εάν το πλοίον κατευθυνθή εις Ινδίας είναι πρόθυμος να μας παραλάβη επιβάτας επειδή υπάρχει άλλο πλήρωμα της εταιρίας εδώ.

Τετάρτη 18. Παραμένομεν επί του πλοίου.

Πέμπτη 19. Οι Γ.Μωραΐτης και Νταϊφάς εις ιατρόν.

Μωραϊτης διεγνώσθη φλεβίτις χρήζουσα εγχειρήσεως.

Ο Ραδιοτηλεγραφητής και εγώ προσήλθομεν εις το Αγγλικόν Προξενείον. Εξεθέσαμεν την κατάστασιν μας και εζητήσαμεν προστασίαν ελλείψει Ελληνικών αρχών. Ο πρόξενος μας είπε να παραμείνωμεν επί του πλοίου διότι δεν μας παρέχει προστασίαν. Ούτε μεταφορικά μέσα διατίθενται.

Νταϊφάς, Μωραΐτης εις ιατρόν.

Παρασκευή 20. Ο Ραδ/της προσήλθε εις το Sea Transport και του είπον να παραμείνωμεν επί του πλοίου μέχρι Colombo. (σημ. τότε πρωτεύουσα της Κεϋλάνης, νυν Σρι Λάνκα)

Εγραψαν δε και την εντολήν ταύτην επί της αποδείξεως του Master Attendant.

Σάββατον 21. Λόγω της καταστάσεως απεφασίσθη όπω συνεχίσωμεν ταξείδιον επί του ιδίου πλοίου μέχρι Colombo.

Ο Πλοίαρχος υπεσχέθη ότι θα μας πληρώσει τα έξοδα από Colombo εις Calcutta ή Bombay.

Κυριακή 22. Παραμένομεν επί του πλοίου.

Δευτέρα 23. Παραμένομεν επί του πλοίου.

Πέρας εκφορτώσεως.

Τρίτη 24. Αναμένομεν διαταγάς.

Τετάρτη 25. Μεθόρμισις προς ανθράκευσιν

15.00 Απόπλους εκ Batavia.

Την Τρίτην ο πλοίαρχος υπεσχέθη να εγγράψη εις το ημερολόγιον του πλοίου ότι, επειδή δεν υπήρχεν μέσον προς μεταφοράν μας εις Ινδίας και επειδή το πλοίον προορίζεται και εξακολουθή, μας κρατά επί του πλοίου μέχρι αφίξεως εις πρώτον Ινδικόν λιμένα όπου θα απολυθώμεν.

Παρασκευή 27. Πλέομεν καλώς.

Σάββατον 28. Πλέομεν καλώς.

Κυριακή 1 (σημ. Μαρτίου). Πλέομεν καλώς.

Δευτέρα 2. Πλέομεν καλώς.

Τρίτη 3, Τετάρτη 4, Πέμπτη 5, Παρασκευή 6, Σάββατον 7, Κυριακή 8, Δευτέρα 9, Τρίτη10. Πλέομεν καλώς.

Τετάρτη 11. 07.10 Κατάπλους εις Colombo.

Πέμπτη 12. Μη επιτραπείσης εις εμέ της εξόδου, ο ραδ/της και ο Α’Μηχανικός εξήλθον εις την ξηράν και επισκεύθησαν τον Ελληνα Πρόξενον εις ον ανέφεραν όλα τα συμβάντα.

Ο Πρόξενος υπεσχέθη ότι θα ενεργήση δια την αποκατάστασιν μας ευθύς ως το πλοίον εισπλεύση εις τον λιμένα.

Παρασκευή 13. Αμα τω (??)πλω μας εις Colombo ανέφερα εις Αξιωματικόν του Harbour Police ότι επί του πλοίου ευρισκόμεθα 15 Ελληνες ναυαγοί και παρεκάλεσα τούτον όπως χορηγήση pass ίνα επισκευθώμεν το Ελληνα Πρόξενον. Ούτος εκδόσας pass δι’όλους, εχορήγησεν μόνον εις εμέ, τον Ραδ/την και τον Α’Μηχανικόν, αρνηθείς να χορηγήση εις τους άλλους, ισχυριζόμενος ότι το πλήρωμα άμα τη εξόδω του, πιθανόν να εξέλθη εις την ξηράν και παρεκτραπή.

Εγώ, ο Ραδ/της και ο Α’Μηχανικός επεσκέφθημεν το Ελληνα Πρόξενον και συνεζητήσαμεν επί μακρόν την κατάστασιν μας.

Ούτος αδυνατών να αναλάβη οικονομικώς ημάς και μη επιδεικνύων υπεύθυνον τινά έγγραφον επιστολήν προς τους Agents του Ashridge ζητών πληροφορίας περί της θέσεως μας, περί πληρωμής μισθών και της υποσχεθείσης πληρωμής εισιτηρίων μέχρι Βομβάης ή Καλκούτας. (σημ.???)

Επίσης ειδοποίησεν τούτους ότι το πλήρωμα αδυνατεί να εξακολουθήση ταξείδιον επειδή θέλει να εισπράξη τας αποζημιώσεις και μισθούς του και επειδή δεν είναι κανείς εις την αρμόζουσαν εις αυτόν θέσιν.

Ζητήσας δε από την αστυνομίαν τους λόγους απαγορεύσεως αποβιβάσεως των Ελλήνων εις την ξηράν, απήντησαν ότι τη εισηγήσει του πλοιάρχου έπραξαν τούτο.

Επισκέφθημεν τους αντιπροσώπους των ενοικιαστών μας. Αλλ’ούτοι μας έστειλλαν εις άλλον γραφείον και εκείνοι εις το πρώτον, όπου μας είπον ότι πρέπει να καταφύγωμεν εις το Shipping Office.

Διελθώντες από Shipping Office εύρομεν τούτο κλειστόν. Επισκεφθημεν την αστυνομίαν λιμένος και παρεπονέθημεν δια την αδιαφορίαν πάντων και ο Αξιωματικός εις ον απετάθημεν μας είπε να τον επισκεφθούμεν την επομένην όπως μας παρουσιάσει εις τον Secretary.

Της ημέρας παρελθούσης επεστρέψαμεν εις το πλοίον εκθέσαντες τα συμβάντα εις το πλήρωμα.

Παύσις εργασίας πληρώματος.

Σάββατον 14. Την πρωίαν επεσκέφθημεν τον πλοίαρχον ο Α’Μηχανικός, ο Ραδ/της και εγώ. Απαιτήσαμεν από τον πλοίαρχον όπως μας απολύση αφού εξεπληρώσαμεν πλέον απολύτως τας υποχρεώσεις μας.

Επίσης εζητήσαμεν από αυτόν όπως τηρήσει την δοθείσαν εις την Batavia υπόσχεσιν περί πληρωμής μεταφορικών μέχρι Βομβάης ή Καλκούτας.

Ούτος κατόπιν περιστροφών επανέλαβεν την υπόσχεσιν του και μας είπε ότι οπωσδήποτε θα μας απολύση καταβάλλων και τα έξοδα μέχρι Βομβάης.

Αμέσως επεσκέφθημεν το Ελλ. Πρόξενον και εξεθέσαμε τα υπό του Πλοιάρχου δηλωθέντα.

Μόλις ο πλοίαρχος εξήλθεν εις την ξηράν, αμέσως επεσκέφθημεν το Shipping Office αλλά χρόνου μη υπάρχοντος ανεβλήθη η απόλυσις μας διά την Δευτέραν.

Κυριακή 15.

Ο πλοίαρχος του Ελληνικού πλοίου «Λειβαθώ» μου προσέφερεν θέσιν υποπλοιάρχου επί του πλοίου του. Επεφυλάχθην να απαντήσω την Δευτέραν.

Δευτέρα 16. 11.00 Απελύθημεν εις Shipping Office. Λαβόντες £ 6-0-0 δι’όλον το ταξείδιον της συμφωνίας ούσης £ 5-0-0 διά το ταξείδιον Σιγγαπούρης – Batavia.

Κατόπιν επεσκέφθημεν τους Agents του Ashridge διά την αποστολήν μας εις Καλκούταν ως ο πρόξενος συνέστησεν.

Πολλοί εκ του πληρώματος φοβούμενοι να μεταβούν εις Καλκούταν κατευθύνονται εις Βομβάην.

Εβγάλαμεν φωτογραφίας και προσήλθομεν εις το Ελληνικόν Προξενείον διά την έκδοσιν διαβατηρίων.

Επίσης επισκέφθημεν τον Cook, εζητήσαμεν 18 εισιτήρια διά την Βομβάην και 2 διά Καλκούταν, άπαντα δευτέρας θέσεως. Ούτος μας εδήλωσεν ότι θα αναχωρήσουμεν την 20ην τρέχοντος.

Τρίτη 17. Προσήλθωμεν άπαντες εις το Προξενείον όπου εξεδόθησαν τα διαβατήρια μας δι’Ινδίας. Λαβών ταύτα τα παρέδωσα εις Delmege R. οίτινες μας είπον να διέλθωμεν το απόγευμα.

Προσελθών το απόγευμα μαζί με υπάλληλον των επήγαμεν εις Passport Office διά θεώρησιν. Λαβόντες έντυπα εκείθεν επεστρέψαμεν όπου οι άνδρες έμενον ινα τα συμπληρώσουν.

Δυστυχώς τέσσαρες εκ των ανδρών ήσαν απόντες και εν τω μεταξύ το γραφείον διαβατηρίων έκλεισεν.

Από το προξενείον εζητήσαμεν επιστολήν δηλούσαν ότι είμεθα ναυαγοί καθ’οδόν προς Ινδίας ίνα εισπράξωμεν μισθούς μας και αποζημιώσεως και εύρομεν εργασίαν επί Ελληνικών πλοίων.

Τετάρτη 18. Επεσκέφθην τους Delmege R. οίτινες μου έδωσαν υπάλληλον τινά και επήγαμεν διά την θεώρησιν διαβατηρίων. Λόγω των πολλών διαβατηρίων μου είπον να διέλθωμεν το απόγευμα. Ο υπάλληλος των Delmege R. μου ενεχείρισε τα διαβατήρια θεωρημένα.

Επεσκέφθην και τον Cook και ηρώτησα δια τας θέσεις μας. Ούτος μας είπεν ότι έχουν κρατηθή.

Πέμπτη 19. Διήλθον από Delmege R. όπου εζήτησα τα εισιτήρια ως και διατροφήν του πληρώματος. Ούτος μου είπεν ότι αδυνατούν να παράσχουν διατροφήν και τα εισιτήρια θα μας τα δώσουν ολίγον προ της αναχωρήσεως.

Το λοιπόν του πληρώματος κατέφυγεν εις το προξενείον όπου εζήτησεν την διατροφήν. Ο πρόξενος εκάλεσεν τον πλοίαρχον όστις υπεσχέθη να χορηγήση 5 Ρουπίας ημερησίως διά τας ημέρας παραμονής μας εις το Colombo ως και διά τας ημέρας του ταξειδίου.

20.3.42 Ο πλοίαρχος εχορήγησεν εις πάντας πλην εμού μη δεχθέντος, 5 Ρουπίας ημερησίως διά 10 ημέρας.

20.15 Ανεχωρήσαμεν πάντες διά Βομβάην και Καλκούταν.

Εχορήγησα εις τον Α’Μηχανικόν επιστολήν προς τον Πρόξενον ως και ατομικήν βεβαίωσιν υπηρεσίας και μισθοδοσίας.

21.3.42 Ταξειδεύομεν.

22.3.42 8:15 Οι 13 προοριζόμενοι διά Βομβάην αναχωρούν ενώ ημείς παραμένομεν.

20:15 Ανεχωρήσαμεν διά Calcutta.

23.3.42 Ταξειδεύομεν.

24.3.42 12:15 Αφιξις εις Calcutta.

14:00 Προσήλθομεν εις Προξενείον και παρουσιάσθημεν εις Πρόξενον όστις αμέσως ετηλεφώνησεν εις τους Finlay όπως τηλεγραφήσουν εις το Λονδίνον περί της αφίξεως 15 ναυαγών του Ζαννής Λ.Καμπάνης.

25.3.42 Παρουσιάσθημεν εις την αστυνομίαν οπου ελάβομεν παράτασιν παραμονής μιας εβδομάδος.

26.3.42 Προσήλθομεν εις το Προξενείον και συνεζητήσαμεν διάφορα ζητήματα αφορώντα ημάς, ως ζήτημα εξαμηνιών ως και αποζημιώσεις..

27.3.42 Προσήλθωμεν εις το Προξενείων οπου κατεθέσαμεν έκθεσιν περί καθυστερημένων εξαμηνιών.

28.3.42 Ασθενών, διήλθεν ο Ραδ/της λαβών πληροφορίας από Πρόξενον.

29.3.42 Κυριακή.

30.3.42 Προσήλθομεν εις το Προξενείον όπου (εζητήθη) έκθεσις δι’απαίτησιν λογίσεως ημερομηνίας αποβιβάσεως εις Colombo.

16.3.42 Επίσης κατέθεσα βεβαίωσιν μισθοδοτικής καταστάσεως πληρώματος.

Κατάστασιν χρημάτων απωλεσθέντων ανδρών πληρώματος μετά φωτογραφίας αποδείξεως του Ταχυδρομείου.

Λογαριασμόν μισθών και αποζημιώσεων και κατάστασιν πολεμικού επιδόματος 100% και 75%.

31.3.42 Τρίτη. Εξεδόθη Ναυτικόν Φυλλάδιον δι εμέ.

1.4.42 Εναυτολογήθην επί του Α/Π Ολγα Εμπειρίκου.

2.4.42 Παραμένω επί του πλοίου.

3.4.42 Παραμένω επί του πλοίου.

4.4.42 Παραμένω επί του πλοίου.

5.4.42 Αργία Πάσχα.

6.4.42 Ελήφθη απάντησις εκ της πρεσβείας περι εξαμήνου λέγουσα ότι δικαιούμεθα ταύτα και ότι ειδοποιήθησαν οι πλοιοκτήται όπως καταθέσουν το ποσόν.

Τηλεγράφημα όμως των πλοιοκτητών προς τους Finley λέγει ότι δεν δικαιούμεθα.

Ο Πρόξενος ετηλεγράφησεν εκ νέου.

Το Γραφείον Λονδίνου διά τηλεγραφήματος του προς τους Finlay με ειδοποιεί όπως αναλάβω την αποκατάστασιν του πληρώματος. Διήλθον αμέσως από Finlay προς κανονισμόν.

7.4.42 Διήλθον από Finlay όπου κατέθεσα κατάστασιν μισθών και αποζημιώσεων πληρώματος ως και γνωστών προκαταβολών. Εζήτησα από Finlay όπως ο Πρόξενος της Βομβάης ερωτήσει ενόρκως τους λοιπούς του πληρώματος διά τας προκαταβολάς των. Αμέσως δε έγραψεν επιστολήν προς τούτο.

8.4.42 Παραμένω επί του πλοίου.

9.4.42 Διήλθον από Finlay όπου και εισέπραξα £ 246-10-0 ή Ρουπίας 3258,6 διά μισθούς και αποζημιώσεις. Επίσης επληρώθη και ο Ραδ/της.

Παρεδόθη εις τον Finlay κατάστασις 75% ως και τηλεγράφημα προς τούτο.

10.4.42 Παραμένω επί του πλοίου.

11.4.42 Απέστειλα κατάστασιν μισθοδοσίας απωλεσθέντων και παραμεινάντων εις Singapore ως και επιστολήν όπως επισπεύσουν την πληρωμήν του πληρώματος εν Βομβάη.

12.4.42

13.4.42 Αναχωρώ επί Ολγας Εμπειρίκου.

 

Ο Γ.Βαφειαδάκης εξηφανίσθη εις Σιγκαπούρην την 31η Ιανουαρίου 1942. Κατά πάσα πιθανότητα επεβιβάσθη πλοίου τινός αναχωρήσαντος εκείθεν.

Ο Κ.Ζερβός επεβιβάσθη λαθραίως πλοίου τινός την 6.2.42 αναχωρούντος εκ Σιγκαπούρης. Εις Colombo επληροφορήθην ότι ούτος ευρίσκεται εις Βομβάην.

Οι Μ.Χατζηγαρυφάλλου, Λορ.Συρίγος, Β.Πιτσικάλης και Ν.Παπασταμάτης φοβούμενοι να επιβιβασθούν πλοίου  παρέμειναν εις Σιγκαπούρην παρ’όλας τας προσπαθείας μας όπως πείσουμεν τούτους να μας ακολουθήσουν.

Οι Γ.Λύκος και M.Shinuni εναυτολογήθησαν επί πλοίου τινός εις Σιγκαπούρην. Επανείδον αυτύς εις Batavia ναυαγήσαντας πάλιν και παλινοστουμένους εις Calcutta. Οι υπόλοιποι 15 ναυτολογηθέντες επί του Βρετ. Α/Π Ashridge την 10.2.42 εφθάσαμεν εις Colombo την 13.2.42 απολυθέντες την 13.2.42 μη τυχόντες καμμιάς υποστηρίξεως ή μη μόνον της Ελλ.Προξενικής Αρχής εζητήσαμεν όπως σταλώμεν εις Ινδίας.

Ο Πρόξενος της Ελλάδος συνέστησεν εις ημάς να κατευθυνθώμεν εις Calcutta όπου υπάρχει Γενικόν Προξενείον δια την ταχυτέραν αποκατάστασιν μας αφ’ενός και ευκολωτέραν πρόσληψιν μας επί Ελληνικού πλοίων αφ’ετέρου.

Εγώ και ο Ραδ/της συμμορφωθέντες προς την σύστασιν του Προξένου κατευθυνόμεθα εις Calcutta. Οι υπόλοιποι παρά τας συστάσεις του Προξένου κρίνοντας ότι η Βομβάη είναι τόπος ασφαλέστερος επιμένουν όπως προχωρήσουν εκεί.

Η μισθοδοτική κατάστασις του πληρώματος έχει ως εξής.

Αρχεται την 7ην Νοεμβρίου 1941 και λήγει την 21 Ιανουαρίου 1942 ότε το πλοίον εβυθισθη και οι άνδρες επεβιβάσθησαν εις την ξηράν. Ο μηνιαίος μισθός του Shinuni ήτο £ 12-0-0, των λοιπών ως το μισθολόγιον.

Απαντες έλαβον εις Singapore από Master Attendant προκαταβολήν ενός βασικού μισθού.

Τα μεταφορικά από Colombo εις Βομβάην ως και η διατροφή κατά το ταξείδιον τούτο κατεβλήθησαν υπό του πλοιάρχου του Ashridge.

Το πλήρωμα αποστέλλεται εις Βομβάην δαπάναις του ατμοπλοίου Ashridge. Κατεβλήθη δε εις έκαστον τούτων το ποσόν των 5 Ρουπιών ημερησίως διά τας ημέρας παραμονής των εις Colombo  ως και διά τας ημέρας του ταξειδίου μέχρι Βομβάης.

 

(σημ. τέλος του ημερολογίου)

 

(σημ.2: κατά την Αννα σύζ. του Γρηγορίου Εξαδάκτυλου, ο Γρηγόρης συναντήθηκε τυχαία στην Calcutta με τον θείο του, πλοίαρχο Μάνεση Μιχάλη του Λινάρδου (1111256) #463 info και έτσι πήρε τέλος αυτή η περιπέτεια του. Ο Μάνεσης όμως στις 29 Ιανουαρίου 1944 έχασε τη ζωή του κατά τον τορπιλισμό του πλοίου Olga E. Embiricos στο οποίο ήταν πλοίαρχος.

 

 

 

Στο ημερολόγιο αυτό περιγράφονται κυρίως τα γεγονότα που συνέβησαν μετά τη βύθιση του «Ζαννής Λ.Καμπάνης» και στην προσπάθεια των ναυαγών να απομακρυνθούν από τη Σιγκαπούρη για να αποφύγουν τους προελαύνοντας Ιάπωνας.